Orgelskolen, et samarbeid mellom kulturskolen og den norske kirke!

Velkommen

Tunsberg bispedømme har satset på dette undervisningsopplegget, ikke bare kortsiktig men langsiktig. Det som for meg begynte med å undervise noen orgelelever på frivillig basis ble etter hvert formalisert til et arbeid i 20 %. Grunnlaget for dette har vært at i 2005 kom Re kulturskole på banen og ga meg en 10% stilling til dette og midler fra bispedømmets tildeling av OVS-midler har vært avgjørende. Jeg har hatt tre prosjekter gående:

1.      Undervisning og komponering

2.      Et lanserings og inspirasjons prosjekt. Onsdag morgen setter jeg meg på toget til Bergen, jeg skal til Ulvik i Hardanger og møte kirkemusikere i Bjørgvin. På veien hjem sitter jeg på med Amund Dahlen! Det hjelper ikke mye totalt sett hvis det bare er jeg som driver med dette. Så jeg reiser en del rundt og holder foredrag om hva orgelundervisning av barn er og hvordan det kan gjøres. Det er viktig rekrutterings arbeid, men også et aspekt ved trosopplæringstilbudet vårt forteller jeg de. Barna lærer noter, men ikke hvilke som helst noter: De spiller kristne sanger og salmer. Barna lærer å spille, men ikke på hvilket som helst instrument: De spiller kirkeorgel! Barna blir omfavnet av et rom, men ikke av et hvilket som helst rom: De blir omfavnet av kirkerommets klang, farger, og symboler. De går til kirka for å møte kantor en gang i uka, de har blitt kirkegjengere med et gjennomsnittsoppmøte på 40 ganger i året!

3.      Mona Lindseth fra Modum bytter hovedinstrument fra piano til kirkeorgel. Ved de populære pipekonsertene i Hønefoss kirke 20.juni er det organistvikarer og ungdom som spiller avgangsprøve i orgelspill. Orgelskolen for voksne, en realisering av gudstjenestereformen gjennom nødvendig kompetanseheving av ufaglærte, ble av meg startet i fjor høst med støtte fra bispedømmets konsulent Halvard Brattvold og jeg fikk nye friske midler fra OVS: Hele 15 voksne elever har fått ca en time annenhver uke, to av de spilte til opptaksprøve på Norges musikk høgskole i mai, og kom inn!

Spesielt suksess har det igjen vært med de unge. Kirkevergen i Hønefoss videresendte min invitasjon til musikklinja på vgs i Ringerike, og hele tre elever derifra har vært med på undervisningen.

Bjørn Vidar Ulvedalen